Verzekerd op reis in onzekere tijden

September 09, 2020

Ook in coronatijden kan een vakantie of zakenreis nog steeds onbezorgd en vlot verlopen, al doe je er goed aan om degelijk voorbereid op reis te vertrekken. Meer dan ooit is het afsluiten van een behoorlijke reis- en/of annuleringsverzekering een must. Maar wat wordt er nu precies gedekt? Hoe zit het met de kleurcodes en wat als je ziek wordt door Covid-19? Wij vroegen het aan onze reisverzekeringspartner Allianz Assistance en kregen een duidelijk antwoord.

 

Stel dat ik mijn reis wil annuleren omwille van het coronavirus op mijn bestemming. Komt Allianz Assistance dan tussenbeide?

Neen. Ondertussen is corona geen nieuw fenomeen meer. Op het ogenblik dat je boekt is het een welbekend en bestaand risico en dus uitgesloten.

 

En wat als ik ter plekke ziek wordt? Wat is er dan gedekt? 

Als je ziek wordt in het buitenland, dan kan je steeds blijven rekenen op Allianz Assistance en dit volgens de voorwaarden van het door jou gekochte product.

 

Ook als ik ziek word door Covid-19?

Ja. In het geval je bestemming een groen of oranje licht krijgt, geniet je van volledige bijstandsdekking, ook voor Covid-19 gerelateerde kosten. Bij oranje zones is de voorwaarde wel dat je alle voorzorgsmaatregelen, die de Belgische en lokale overheden opleggen, hebt gevolgd.

 

En wat in het geval van code rood?

In het geval je bestemming een rode kleurcode heeft, kunnen we je niet dekken voor Covid-19 gerelateerde hulpverlening. Mocht je andere bijstand nodig hebben, dan blijven we uiteraard tot je dienst.

 

Ja, die kleurcodes maken het er niet eenvoudiger op… Stel nu dat de kleur van mijn bestemming tijdens mijn reis verandert. Hoe zit het dan?

Als de kleurcode wijzigt tijdens je verblijf, geldt steeds de kleurcode op het moment van een voorval. Met andere woorden, indien het reisadvies van het ministerie van buitenlandse zaken naar rood verspringt tijdens je verblijf, kunnen wij je vanaf die datum niet langer dekken voor Covid-19 gerelateerde kosten.

 

Waarom is dat zo?

Omdat overheidsbeslissingen altijd zijn uitgesloten. Dit geven we ook duidelijk aan in onze polisvoorwaarden.

 

Nog een laatste vraag. Komt Allianz Assistance tussenbeide als ik mijn reis moet annuleren omdat ik zelf of een familielid ziek ben/is geworden door het coronavirus?

Als je bestemming niet in lock-down is, er geen inreisverbod is en er geen reisbeperkingen zijn van de Belgische overheid, dan komen we hierin tussen voor al onze formules waarin een annuleringsverzekering vervat zit. In alle andere gevallen is er geen tussenkomst.

 

PRAKTISCHE TIPS

Wat mag je zeker niet vergeten?

 

Bij ambulante kosten (bv. een consultatie bij de dokter, zonder ziekenhuisopname):

  •  Hou alle betalingsbewijzen bij

  • Bij thuiskomst, bied je deze betalingsbewijzen aan bij je ziekenfonds

  • Stuur naar Allianz Assistance:

    • de verrekening van je ziekenfonds

    • het ingevulde aangifteformulier: Voor meer informatie: www.allianz-assistance.be “schade en hulp”.

Bij een opname in het ziekenhuis:

  • Contacteer altijd en zo snel mogelijk Allianz Assistance +32 2 290 61 00.

  • Dit nummer is 24/7 bereikbaar.